Finanční gramotnost

  • schopnost orientovat se na finančním trhu, umět hospodařit s penězi
Peníze
  • vznikly jako univerzální prostředek směny
  • před vznikem peněz fungovala výměna zboží za zboží (tzv.naturální směna)

 

Funkce peněz:

  • prostředek směny - za peníze věci kupujeme a prodáváme
  • zúčtovací jednotka - peníze vyjadřují, kolik co stojí
  • uchovatel hodnoty - peníze se nekazí, mají během let téměř stejnou hodnotu

 

Forma  peněz:

  • Hotovostní - mince a bankovky

                                 - peníze vydává Česká národní banka       

                           - jsou chráněny proti padělání ochrannými

                             prvky (vodoznak, okénkový proužek, skrytý

                             obrazec)

  • Bezhotovostní - existují "jen" jako čísla

                                           - většinou mají podobu vkladů v bankách

                                   - při platbách se odepisují nebo připisují

                                     peníze na účet

 

Platební karty

  • debetní karta - čerpá pouze z vlastních peněz na našem účtu

                            - částka se odepíše z našeho účtu a připíše se

                              na účet prodávajícího

                            - obsahuje limity výběru

  • kreditní karta - čerpání úvěru (půjčky) na našem účtu

                             - mívá bezúročné období (pokud peníze do

                               určité doby vrátím, neplatím za půjčení nic)

                             - při překročení bezúročného období se platí

                               VELMI VYSOKÉ ÚROKY

 

Majetek

  •  vše, co člověk vlastní 

 

vlastnictví - můžu nakládat se svým majetkem, ale

                    nesmím tím poškozovat práva ostatních

 

 

Majetek dělíme na:

  • hmotný - můžeme si na něj sáhnout

                 a) movitý - věci, které můžeme přemisťovat

                                   (auto, počítač,...)

                 b) nemovitý - spojený se zemí (chata, dům, strom)

 

  • nehmotný (duševní) - nemůžeme si na něj sáhnout (nápady, myšlenky, postupy)

 

 

Vznik vlastnictví

  • dědictví
  • dar
  • koupě
  • výhra
  • rozhodnutí státního orgánu

 

Zánik vlastnictví

  • prodej
  • darování někomu
  • zničení (spotřebování) věci
  • smrt vlastníka
  • rozhodnutí státního orgánu

 

Ochrana majetku

  • chráněn zákonem
  • duševní majetek - autorská práva
  • při ohrožení - zakročíme sami,  policie, popř. soud
  • pojištění majetku - ochrana proti škodě

 

 

Rodinný rozpočet

 

  • plán finančního hospodaření domácnosti
  • pomáhá nám získat kontrolu nad našimi financemi
  • pomáhá předcházet finančním problémům

 

Rozpočet tvoří:

  • příjmy
  • výdaje
  • investice

 

 

Příjmy

  • pravidelné - mzda, kapesné,...
  • nepravidelné - občasné přivýdělky, dary,

                                výhry, prémie,...

 

  • aktivní - příjmy, na které vynakládáme svůj čas
  • pasivní - příjmy z našich investic

 


Výdaje

  • nezbytné - jsou nutné z běžnému životu (výdaje za jídlo, bydlení, oblečení, dopravu,..)
  • zbytné - dobrovolné výdaje (nákup věcí a služeb, které nutně nepotřebujeme - zábava, nákup alkoholu, luxusního zboží,....)

 

Investice

  • může nás zajisti do budoucna
  • mohou přinášet pravidelný pasivní příjem
  • mají ale určitá rizika
  • např.nákup nemovitosti, cenných papírů, zlata, stříbra,...

 

Může se stát

1. příjmy < výdaje (schodkový rozpočet)

  • příjmy jsou nižší než výdaje
  • čerpáme naše rezervy
  • hledáme nové zdroje příjmů

 

2. příjmy = výdaje (vyrovnaný rozpočet)

  • výdaje i příjmy jsou stejné
  • nic neušetříme, ale nečerpáme rezervy

 

3. příjmy > výdaje (přebytkový rozpočet)

  • příjmy jsou vyšší než výdaje
  • vytváříme rezervy
  • můžeme investovat

 

Úkol: hry - www.ekluby.cz/games/run_big.aspx?id=1

zdroj: www.financnigramotnostdoskol.cz

www.ekluby.cz/games/run_big.aspx?id=1

Možnost 1
Koupí ideální nemovitost pro čtyřčlennou rodinu, která se skládá z tatínka (40), maminky (38), dcery (13) a syna (15). Každý z rodičů má vlastní auto. Na nákup mají připravené 2,5 milionu. Chtěli by bydlet někde ve vnější části Prahy. Koupíte rodinný dům či byt? Budete hledat bydlení s garáží, nebo zajistíte parkování jiným způsobem? Budou vám peníze vůbec stačit, nebo i něco ušetříte?

Možnost  2
Zařídí pokoj pro patnáctiletého syna nebo dceru podle svého vkusu. V pokoji jsou pouze podlahy, jinak je úplně nevybavený. Rodina má na pokoj připraveno 50 000 Kč. Jaký majetek bude nutné koupit? Jaký majetek se dá považovat za luxus? Budou vám stačit připravené peníze na to, aby pokoj vypadal přibližně jako ten váš?

 

Možnost 3
Zařídí velký obývací pokoj, ve kterém se bude celá čtyřčlenná rodina pravidelně scházet. Vzhledem k tomu, že k vám často chodí návštěvy, pokoj by měl vypadat hezky a útulně. Rodina má na obývací pokoj připraveno 80 000 Kč. Jaký majetek bude nutné koupit? Jaký majetek se dá považovat za luxus? Budou vám stačit připravené peníze na to, aby pokoj vypadal přibližně jako ten váš?

 

Tuto skupinovou práci můžete pojmout i jako projekt. Skupiny si připraví seznam nakoupeného majetku (můžete si připravit i obrázky) a u nich jednotlivé ceny. Seznam poté odprezentují před třídou. Ostatní skupiny budou posuzovat, zda na něco zapomněli, zbytečně moc utráceli, či naopak až moc šetřili.